5 vragen aan Rob Tas

5 vragen aan Rob Tas

Maak kennis met Rob Tas, sinds december 2022 manager (inter)nationale relaties bij Bloemenbureau Holland. Na ervaringen in de Braziliaanse retail en de Europese agrifood is Rob neergestreken in Aalsmeer. Vanuit zijn nieuwe rol bij BBH komt hij op vele plaatsen in de sector. BBH stelde hem vijf vragen ter introductie.

Hoe was die eerste periode?
“Dat was er een van kennismaken met de sector, de mensen en de bedrijven. Tijdens de IPM viel ik natuurlijk met m’n neus in de boter. Zoveel verhalen en gezichten … gelukkig heb ik de visitekaartjes nog.”

Wat is je bijgebleven van die verhalen?
“De gedrevenheid van de ondernemers, dat valt echt op. Zeker in deze tijd. De impact van de energiecrisis op hun dagelijkse activiteiten is enorm. Het is bijzonder om te zien hoe ieder daarin zijn eigen weg zoekt. Besparen op energiekosten of juist kiezen voor investeringen? Omschakelen in teelt of andere alternatieve scenario’s? Vandaag was ik nog bij een kweker op bezoek die oog blijft houden voor zijn langetermijnstrategie en durft na te denken over uitbreidingsplannen. Dat is niet alleen stoer maar vooral ook inspirerend.”

Is dit je eerste kennismaking met de sierteelt?
“Nee, niet helemaal. Opgegroeid tussen de tulpenkwekers in de kop van Noord-Holland verdiende ik als jochie van 10 mijn eerste zakgeld met tulpen koppen. De cultuur is daar wel anders dan in het Westland of rond Aalsmeer, maar een ding is absoluut vergelijkbaar: ondernemers gaan niet bij de pakken neerzitten.”

En in die tussentijd?
“Werkte ik onder andere voor Ahold in Nederland en 12 jaar in Brazilië. Na de verkoop van de supermarktketen ontdekte ik daar wat ondernemen betekende. De nieuwe investeerder wilde het aantal winkels verdubbelden. Het was pionieren, locaties zoeken en winkels ontwikkelen. Op alle vlakken draaiden we aan de knoppen. Daarin herken ik de gedrevenheid en creativiteit van de ondernemers die ik in de afgelopen weken ben tegen gekomen. En terug in Nederland ben ik in de agrifood terecht gekomen. Voor een Braziliaanse producent van sinaasappelsap heb ik de Europese afzetorganisatie opgezet. Sinaasappelsap is natuurlijk geen bloem, maar de sector vertoont wel de nodige parallellen met veel bedrijven in de sierteelt, denk aan: het werken met een seizoensproduct, de sector als schakel in een grote internationale supply chain, met uitdagingen op het gebied van logistiek, veranderende consumentenwensen, duurzaamheid, de kracht van de retailers. Ook in de sierteelt zie ik veel familiebedrijven die soms zijn uitgegroeid tot wereldspelers.”

Nu dan bij Bloemenbureau Holland. Waar kijk je naar uit?
Vanuit de collectiviteit in de sector gebeuren er prachtige en krachtige dingen. Zoals de vele innovaties, die worden voortvarend opgepakt door het met elkaar te doen. Ik wil vanuit het Bloemenbureau mensen bij elkaar brengen, zodat we elkaars verhalen kennen en kunnen doorvertellen. Op die manier kan het Bloemenbureau bijdragen aan de reputatie van de sector. Luisteren, verbinden en samen oplossen: dat is een proces waar ik blij van word.”

Bron: Bloemenbureau Holland

Deel artikel