Nieuwe generatie aan het roer bij Dynaplant

Nieuwe generatie aan het roer bij Dynaplant

Het jaar 2022 is voor Dynaplant een bijzonder jaar. Dit jaar bestaat het bedrijf 20 jaar en heeft er een directiewisseling plaatsgevonden. De oprichters Martin van der Lugt en Peter Varekamp doen een stapje terug en maken plaats voor Ruben van der Lugt en Dietrick Hanemaaijer.

Dynaplant is van origine een bedrijf waarbij meerdere families aan het roer staan. In plaats van het traditioneel overdragen van familie op familie wordt er bij Dynaplant juist gezocht naar vers bloed, wat met toetreding van Dietrick nu wordt gerealiseerd. "Deze manier van bedrijfsoverdracht is iets wat je nog niet veel ziet in de glastuinbouw, maar wij creëren graag ruimte om met verfrissende inzichten samen aan de toekomst te bouwen. Bovendien houdt dit onze onderneming dynamisch," vertelt Ruben van der Lugt."

Vakmanschap is meesterschap
Dynaplant heeft de afgelopen 20 jaar een naam opgebouwd in de Calla en Clivia teelt. Richting de toekomst willen ze het assortiment gaan verbreden met meer bijzondere kamerplanten. Een voorbeeld hierin is de Monstera, die sinds twee jaar deel uitmaakt van het aanbod. Op de korte termijn worden hier nog twee gewassen aan toegevoegd.

Het grootbrengen van deze planten vraagt veel van het vakmanschap, waarvan er bij Dynaplant genoeg aanwezig is. "We zijn continu op zoek om de natuur te ontrafelen, unieke selectieprogramma's te ontwikkelen en teelten te verbeteren. Zo zetten we onze kennis optimaal in en laten we deze bijzondere planten opbloeien tot een voor de consument waardevolle plant," vertelt Dietrick Hanemaaijer.

Plants with personality
In de nieuwe koers draait het om het telen van Plants with Personality. Wat deze planten allemaal gemeen hebben is dat ze niet dertien-in-een-dozijn zijn, maar écht bijzonder zijn en ieder een eigen karakter hebben. De planten staan niet in de top vijf als het gaat om aanvoervolumes, maar des te meer als het gaat om hun unieke verschijning; iets wat de consument zeker zal opvallen. Dietrick: "We zien dat er in de afgelopen decennia veel aanvoerders van dergelijke producten zijn afgevallen. Zo is het bijvoorbeeld een zeldzaamheid om nog Clivia's aan te bieden, maar wij blijven daarop inzetten. Een gevarieerd en divers plantenaanbod met karakter; daar geloven wij in!"

Bron: Goedemorgen

Deel artikel