'Niet geweldig zijn om te starten, maar start om geweldig te worden'
Geplaatst op 29 september 2021
Een mooie opkomst van ruim 120 sierteeltmarketeers uit de hele keten van zaadje tot vensterbank kregen en deelden informatie en inspiratie op dit centrale thema. Eindelijk was het dan zover. Weer een echt fysiek evenement samen met collega-marketeers informatie en inspiratie ophalen via de verschillende sprekers, nieuwe mensen ontmoeten en onderling netwerken. Een mooi marketing feest!
Even voor half vier opende Cock van Bommel de 5e ditie. Van Bommel is business development manager bij ErfGoed en voorzitter van NIMA FAM, de expertise groep die dit event organiseerde. In zijn openingswoord gaf hij aan dat data het nieuwe goud zijn. De kunst is om hier goed mee om te gaan.
Als eerste spreker nam Dennis van der Lubbe, CEO/managing director Bloemenbureau de aanwezigen mee in de definitie van data en het belang van data verwerken tot informatie, kennis en inzichten om te meten en nieuwe plannen te maken. Zo ook binnen Bloemenbureau Holland waar men de campagnes nu nog beter kan meten, resultaten kunnen delen en vooral ook met nieuwe kennis van de belangrijkste doelgroepen in de kernlanden nog betere campagnes en activatie kunnen ontwikkelen en inzitten. Sectorgenoten worden uitgenodigd om samen opzoek te gaan naar toekomstig consumentengedrag
Nieuw bij deze editie was de ronde-tafelschikking, zodat de deelnemers na iedere presentatie even samen konden sparren over wat hen opviel en wat zij met deze inrichting zelf zouden gaan doen. De tafelschikking was zodanig ingevuld, dat per tafel alle ketenschakels waren vertegenwoordigd en deelnemers direct ook nieuwe collega- marketeers ontmoette.
Hans van der Meulen, kerndocent Beeckestijn Business School startte zijn presentatie met het belang van de juiste context en schetste vervolgens de 5 stappen naar digitale transformatie voor marketing met duidelijke acties per fase. Zo zijn 3 volgers op Twitter misschien niet veel, maar in een donker bos zijn 3 volgers dood eng. Het is in de digitale transformatie voor marketing daarom belangrijk om te weten wat je doelstellingen zijn, hoe de doelgroep eruit ziet en waar je zelf staat. De strekking van zijn verhaal was, ga vooral bewuste stappen zetten in de verdere transitie naar digitale marketing. En zorg daarbij voor voldoende budget en support van directie om echt succesvol te kunnen zijn.
Ronald van Schie, initiator/mede-organisator nam de deelnemers even kort mee terug naar het eerste idee voor deze events in 2016, de organisatie vanuit NIMA FAM, de thema's van de voorgaande vier edities, de Sierteelt Marketing Ambassadeurs en de nieuwe verdiepinsworkshops. Na het succes van de verdiepingsworkshop op Duurzaamheid in maart jl. worden er in november nu zelfs 2 verdiepingsworkshops georganiseerd. Op 11-11 "Aan de slag met Digital Marketing" voor B2B-marketeers en Marketing managers die een goed overzicht willen krijgen van de digitale en online mogelijkheden. Op 18-11 "Hoe maak ik een effectief digital marketing plan" voor marketing managers en online marketeers om aan de slag te gaan met een eerste opzet van een digital marketing plan voor 2022. Geďnteresseerde sierteeltmarketeers kunnen zich bij Van Schie aanmelden.
In de pauze was er ruimte voor netwerken en ook informatie van twee bedrijven met digitale oplossing voor marketeers. Floral Innovations ontwikkelt diensten en digitale oplossingen die inspelen op de ontwikkelingen in meer en meer visueel, online en data gedreven verkoop van bloemen en planten. FlowerBoxx is de onmisbare toolbox voor iedere bloemist. Slimme software waarmee bloemisten hun winkel beter presenteren en verschillende applicaties om de winkel nog beter te helpen renderen.
Martine Boekestein, Senior marketeer/brandmanager Nature's Pride gaf na de pauze een inspirerende presentatie over merkmanagement in AGF en de rol van data en digitale marketing bij het bouwen van een sterk merk, zoals hun eigen merk Eat Me. Naast de veranderende technieken wees zij ook op het belang van de eigen visie en strategie naar verloop van tijd te herzien. Data helpt om de doelgroepen in de landen nog beter te begrijpen en met relevante content en acties te bedienen en inspireren. Haar adviezen waren om de markt en klanten goed in kaart te brengen met databronnen en samenwerking om beter onderzoek te kunnen doen, ook naar de klantreis, online zoekgedrag en de juiste persona's ontwikkelen.
Marieke Heesakkers, marketing & culture manager Berkvens BV, deed een deur open naar een totaal andere branche; deursystemen. In 2015 is zij binnen dit Brabantse familiebedrijf gestart met digitale marketing. Marieke nam het publiek mee in de ontwikkelingen van niets naar fundering en in de steigers en de daarbij geleerde lessen, zoals 'Start, ook al zijn de omstandigheden niet ideaal'. Alles is marketing en iedereen is ambassadeur, zo luidde de titel van haar presentatie en dat is ook precies wat Berkvens BV doet. De collega's binnen de organisatie meenemen in de ontwikkelingen, samenwerken naar een gezamenlijke 'north star' en de collega's een podium geven in de externe communicatie, want zij zijn het merk.
Aansluitend op het programma met de sprekers was er vanaf half zeven een gezellig walking-diner met soep, broodjes en een borrel. Om half negen was dit geslaagde 5e Sierteelt Marketing Event ten einde.
Save the Date
Organisatoren Cock van Bommel, Caroline Nederpelt en Ronald van Schie kijken terug op een geslaagde 5e editie en vooruit naar het 6e Sierteelt Marketing Event op donderdag 31 maart 2022.
Bron: Goedemorgen