Groenbranche Trends: contrast en diversiteit
Geplaatst op 15 mei 2024
Startpunt bij de ontwikkeling van de stijltrends is de analyse van de tijdgeest; de manier waarop consumenten kijken naar de wereld om hen heen. We leven in een tijd van schijnbaar onophoudelijke problemen en crises, groot en klein, dichtbij en verder weg. Ontwikkelingen die het beeld op de (eigen) wereld steeds weer doen veranderen. Deze kantelende tijdgeest is niet iets van alleen dit moment. Er is behoefte aan een hoopvolle blik op de toekomst.
Vier stijltrends
De wisselende perspectieven zijn in de uitwerking naar de stijltrends voor 2025 herkenbaar in duidelijke tegenstellingen. Tussen stijltrends en ook binnen de trends. Van rustgevend in Slow Life tot energiek in Radiant Energy, door te ontvluchten in de fantasierijke eigen gecreëerde werkelijkheid van Unique Utopia tot het contrast van dag en nacht in Cosmic Future. Daarmee zijn de voor 2025 ontwikkelde stijltrends voor bloemen en planten een antwoord op de kantelende perspectieven die de consument ervaart. De stijltrends tonen een grote verscheidenheid in kleuren, vormen, materialen en toepassingen en laten zien dat er veel mogelijk is. Elk met een naam die het gevoel van de stijltrend in één woord neerzet. De aandacht voor natuur en milieu is een randvoorwaarde en maakt deel uit van alle vier trends.
Praktische toepassing
De jaarlijkse Groenbranche Trends zijn voor de tiende keer op rij ontwikkeld door Bloemenbureau Holland, iBulb, Tuinbranche Nederland, INretail en Bureau Nijman en Van Haaster. De vier trends vormen het komende jaar een leidraad in de consumentencommunicatie en -marketing van het Bloemenbureau. Daarnaast bieden ze het sierteeltvak inspirerende en praktische houvast in de eigen communicatie over bloemen en planten in 2025. Voor kwekers en handelsbedrijven is hier [https://www.bloemenbureauholland.nl/artikel/groenbranche-trends-2025] trendinformatie en beeldmateriaal beschikbaar en te downloaden op de website van Bloemenbureau Holland. Waardevolle content om te gebruiken in bijvoorbeeld productpresentaties, workshops en inkoop. Daarnaast denkt Bloemenbureau Holland graag mee met kwekers, handelaren en bloemisten over de praktische toepassing van de trends.