'Hoe meer je kunt laten zien, hoe beter'
Geplaatst op 21 maart 2024
Jan Stolk, naamgever en eigenaar van het bedrijf, was al vroeg gemotiveerd om van chemie af te stappen in de teelt. Maar het bedrijf doet veel meer op het gebied van duurzaamheid, gaat Van Koppen verder: “We verduurzamen bijvoorbeeld onze verpakkingen, door niet in te hoezen maar een papieren wikkel te gebruiken. We werken ook met kortere en minder dikke hoezen, waardoor we 20 procent minder materiaal hebben.”
Die stappen zet het bedrijf niet alleen. “We kijken met Orchidee NL naar mogelijkheden om als sector doelen te stellen voor het verminderen van verpakkingsmateriaal. We kijken ook met de sector om de footprint elk jaar steeds een stapje te verkleinen.” Binnen het bedrijf zetten ze ook de nodige stappen: “We maken gebruiken van LED-belichting en een e-boiler. We investeren in zonnepanelen om zelfvoorzienend te worden qua elektra en we maken nu gebruik van ontvochtiging om minder te stoken. Zo zetten we continu stappen.”
Bijna biologisch
Het label ‘Your Natural Orchid’ verwijst naar de bijna biologische teeltwijze van de Phalaenopsis bij Stolk Flora. Bijna, want voor het predicaat ‘bio’ moet ook organische mest worden gebruikt. Een lastig verhaal, weet Van Koppen. “Het is nog niemand gelukt om met organische mest een echt kwalitatief goede Phalaenopsis te kweken.”
Planten in de klamboe
Afgezien daarvan zou je de teelt als biologisch kunnen omschrijven, mede dankzij het gebruik van groene middelen. “De potworm is daarbij wel een uitdaging. Nu houden we die onder controle door in de opkweek volledig onder gaas te telen. Boven en onder iedere tafel hebben we een soort klamboe geplaatst. De planten worden zo volledig ingepakt en de mug kan zich niet meer voortplanten. Als volgende stap gaan we gebruikmaken van potweb, zodat we de planten per pot kunnen inpakken.”
Aantonen wat je goed doet
Met die focus op duurzaamheid is het geen verrassing dat Stolk Flora diverse MPS-certificaten op zak heeft. “Certificeringen zoals MPS-ABC, MPS-GAP, MPS-SQ en MPS-ProductProof laten zien dat wat we zeggen ook onafhankelijk bevestigd wordt. Dat kunnen we naar klanten laten zien, maar ook op open dagen om te laten zien hoe ons bedrijf zich verhoudt tot de sector.”
Met name bij afnemers komt er steeds meer nadruk te liggen op certificeringen, merkt Van Koppen. “Met de CSRD-wetgeving merken we dat klanten ook meer vragen gaan stellen over wat hun leveranciers doen op het gebied van duurzaamheid. Van klanten hoor ik dat hun gedeelte een klein onderdeel is van het geheel; vooral de producent moet de zaken goed op orde hebben qua duurzaamheid. Daarom geldt: hoe meer je kunt laten zien, hoe beter. MPS is een stabiele partij die ons daarbij helpt, zeker nu klanten steeds beter begrijpen wat de certificaten inhouden.”
Bron: MPS
Meer nieuws